Poprvé do školky

Co připravit dětem do mateřské školy:

  • - podepsané oblečení

  • - bačkory (ne sandálky, crocsy, bačkory na zavazování, pantofle)

  • - pyžamo

  • - náhradní oblečení pro případ nehody (pomočení, polití,…)

  • - jiné oblečení na zahradu - tepláky, legíny, děti nemohou mít v MŠ i venku stejné

  •  

Co by mělo zvládnout dítě před vstupem do mateřské školy:

         - znát své jméno

         - reagovat na pokyny, na své jméno ( např. počkat, sednout si, přijít, ... )

         - umět si samo říci, že potřebuje na WC, použít WC

         - nepomočovat se při odpledním odpočinku

         - umýt si ruce, použít ručník

         - používat kapesník, smrkat

         - sedět po dobu jídla u stolu, samostatně se najíst, používat lžíci, napít se ze skleničky

         - částečně se oblékat, svlékat, umět si nazout bačkory,...

         - poprosit, poděkovat, umět si požádat dospělého o pomoc

         

ADAPTAČNÍ PROGRAM PRO NOVĚ PŘIJATÉ DĚTI DO MATEŘSKÉ ŠKOLY

 

Vážení rodiče,

vstup dítěte do mateřské školy je významnou událostí nejen v životě dítěte, ale i v soužití celé rodiny. Děti, které se do té doby pohybovaly převážně v kruhu rodinném, najednou poznávají jinou společnost, nové kamarády i dospělé a nové prostředí. Musejí se podřídit určitým pravidlům a už nejsou jen ony středem pozornosti. Některé děti se s touto změnou vyrovnávají snadno a s jistotou, jiné potřebují delší čas na přivyknutí nové situaci.

Naším velkým přáním je, aby se děti ve školce cítily spokojené a aby do ní chodily rády. Spokojené děti mají spokojené rodiče a to je to, na čem s vámi chceme spolupracovat.

Adaptační program je doporučení od nás , jak postupovat, aby si dítě na školu rychle zvyklo a aby se do školky těšilo.

 

JE TO POPRVÉ !

A aby tento krok nebyl tak náročný, musíme začít postupně.

1. týden necháme děti ve školce max. do 10,00 hod. i přestože jejich první dojmy a 

zážitky jsou ty nejlepší a děti nechtějí domů. Ale až oni pochopí, že školka není jen

příjemná změna z domácího prostředí, nové hračky a podněty, že sem musí každý

den, mnohé z nich změní své chování.

2. týden zkusíme s obědem do 12,30 hod, ale rodič je k dispozici na telefonu , aby se

mohl v případě potřeby pro dítě vrátit

3. týden dobu pobytu už můžeme zkusit prodloužit, možnost odpoledního odpočinku.

 

Samozřejmě vždy záleží na individualitě každého dítěte.

 

JAK DÍTĚTI POMOCI !

 

ROZLUČTE SE KRÁTCE !

Loučení dlouze neprotahujte ! Někdy loučení představuje větší problém pro matku, než dítě, proto je zbytečně nestresujte. Maminky, hlavně ne žádné slzy! Pokud máte obavy z odloučení od dítěte a nejste skutečně přesvědčeni, že dítě do školky chcete dát, tak je tam nedávejte. Dítě velmi dobře vycítí váš strach, a pokud se vy nezbavíte úzkosti, nemůžete zbavit úzkosti ani své dítě.. Případně se v rodině dohněte, kdo bude dítě do školky vodit, kdo s tím má menší problém.

 

NEDÁVEJTE JIM NEPRAVDIVÉ INFORMACE !
Používejte konkrétní údaje o tom, kdy si je vyzvednete – po bědě, po svačině, nejen obecně - brzy, za chvíli, po práci, nebo po obědě ve tři a mrknete na paní učitelku, která tomuto výrazu rozumí, ale dítě ne.
Netvrďte jim cestou do školky, že jdete na procházku.

 

BUĎTE CITLIVÍ A TRPĚLIVÍ !
Nepospíchejte na dítě, dopřejte mu čas na převlečení v šatně a klidný vstup do třídy.

Příkazy ,,dělej, já pospíchám do práce, nemám čas“ jen dítě znejistíte. Ujistěte je, že je do školky neodkládáte. Vysvětlete mu, že ho máte rádi a že nechodí do školky proto, že na něj nemáte čas, nebo že s ním nechcete být doma. Každý má své povinnosti – vy práci, dítě školku.

 

POZITIVNĚ JE MOTIVUJTE !
Neříkejte doma dítěti, že chápete, jaké to muselo být strašné, vydržet takovou dobu bez maminky. Naopak vyzdvihněte jeho pěkné zážitky, zahrajte si sním hru, kterou se ve školce naučilo. Zeptejte se vašeho dítěte s kým a na co si hrálo, jak se mu to líbilo..
Nepřiznávejte, že je vám celý den smutno a že se vám stýská.

 

KOMUNIKUJTE S UČITELKOU !
Možná se dozvíte, že když ze školky po nervy drásající scéně odejdete, vaše plačící dítě se rázem uklidní a jde si spokojeně hrát. Dítě za zvládnutý pobyt vždy pochvalte.

 

NESTRAŠTE DÍTĚ ŠKOLKOU !
Vyvarujte se výhružek typu: ,,Počkej, až budeš ve školce, …“
,,Vidíš, já jsem ti říkala, že se paní učitelka bude zlobit..“
,,Když budeš zlobit, budeš ve školce spát, nechám tě tam.“

 

NELEKEJTE DÍTĚ NEZNÁMÝM JÍDLEM !
Neděste dítě jídlem, které nezná. Při čtení jídelního lístku napsaný pokrm zobecněte např. maso, omáčka, brambory, chléb s pomazánkou atd. Nechte dítě, ať si samo vybere a samo si řekne, co mu chutná a co ne.

 

UČTE DÍTĚ SAMOSTATNOSTI !
Paní učitelka je ve školce pro všechny děti, nejen pro to vaše, takže naučte dítě být trpělivé, že nebude mít vše ihned, jak je zvyklé z domova, ale musí počkat. Jsou tu i jiní kamarádi, kteří potřebuji pomoc.
Některé maminky se obvykle svým dětem snaží ve všem pomoci a vše jim udělat. Ale neuvědomují si, jak moc svým dětem ubližují. Při vstupu do kolektivu jsou takové děti ztracené, nešťastné. Navíc každé dítě se rádo pochlubí, co ho doma maminka naučila a už to umí samo.